Somestrategian luominen auttaa sinua keskittämään markkinointisi harkittuihin toimenpiteisiin. Strategia ja suunnitelmallisuus auttavat sinua huomaamaan myös pienet voitot.
Sosiaalinen media on tehnyt asiakkaan ja yrityksen välisestä viestinnästä vuoropuhelua. Ennen sosiaalista mediaa yritys viesti asiakkaalle esimerkiksi lehtimainoksella. Nyt kuluttajat keskustelevat sekä keskenään että yrityksien kanssa tuotteista ja palveluista. Jotta voit hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissa, sinun täytyy mennä niihin kanaviin mukaan, joissa asiakkaasi jo ovat.
Sosiaalisen media strategian on tarkoitus tukea liiketoimintastrategiaasi. Sosiaalinen media on vain yksi työkalu muiden joukossa tavoitteidesi saavuttamiseksi.
Voit hyödyntää sosiaalista mediaa esimerkiksi
- uusasiakashankinnassa,
- lisämyynnissä,
- yrityksen sisäisessä viestinnässä,
- asiakaspalvelussa,
- tuotetuessa,
- työnantajamielikuvan luomisessa,
- rekrytoinnissa,
- imagon ja brändin rakennuksessa,
- asiakkaiden neuvomisessa.
Asiakkaiden hankinta on varmasti monen yrityksen listalla ensimmäisenä tavoitteena. Tykkääjien saaminen ja edelleen muuttaminen maksaviksi asiakkaiksi vaatii pitkäjänteistä työtä. Tämän vuoksi tavoitteet on hyvä olla alusta asti selvillä, jotta someaikasi on hyödyllistä.
Pitkäjänteisyys palkitaan
Joskus näkyvyys voi onnekkaan sattuman kautta tulla nopeastikin, mutta suurin osa menestystarinoista on rakennettu ajan kuluessa. Seuraajajoukon kasvattaminen vaatii myös aikaa. Statistiikoista saat arvokasta tietoa seuraajistasi. Hyödynnä tietoa kasvattaaksesi seuraajiesi joukkoa.
Strategian luominen helpottaa näkyvyyden rakennusta, koska silloin sinulla on selkeät suuntaviivat, joiden mukaan toimia. Strategiaa kannattaa toki päivittää sen mukaan, kun huomaat mikä omassa somessasi toimii ja mikä ei.
Nyt on paras aika kääriä hihat ja valjastaa some yrityksesi käyttöön. Somestrategia-kirjasta saat vinkit oman strategiasi tekemiseen, oikean somekanavan valitsemiseen, seuraajien löytämiseen ja osallistamiseen sekä tulosten mittaamiseen.

Joanna Niininen
Sollertis – Diginaiset