Hyödynnä Twitteriä suunnitelmallisesti
Twitter on nopeatempoinen mikroblogi, jossa kuka tahansa presidenteistä tavallisiin tallaajiin voi seurata ketä tahansa ja olla suorassa keskusteluyhteydessä keneen tahansa.
Jos Twitter ei ole ennestään tuttu kanava sinulle, tutustu siihen rauhassa. Kun päätät perustaa itsellesi tai yrityksellesi Twitter-tilin, on hyvä miettiä muutamaa seikkaa.
Lue myös:
Instagram-strategia
Facebook-strategia
LinkedIn-strategia
Kirkasta tavoitteet, kohderyhmät ja sisällöt
Mieti, miksi haluat olla Twitterissä. Twitter on mainio kanava nopeaan tiedottamiseen, reaaliaikaiseen tunnelmien jakamiseen esimerkiksi jostain tapahtumasta ja ihmisten kanssa keskustelemiseen. Kun selvität itsellesi, miksi haluat olla läsnä Twitterissä, todennäköisesti kyseisen somekanavan käyttö ei lopahda heti alkumetreillä.
Hahmottele itsellesi kohderyhmä, jota haluat twiiteilläsi tavoitella. Kun olet luonnostellut stereotyyppisen seuraajasi piirteet ylös, sinun on helpompi tehdä hänelle mielenkiintoisia twiittejä hashtagien käyttöä unohtamatta. Kun sisältö ja hashtagit ovat kunnossa, twiittisi voi saada helposti lisänäkyvyyttä uudelleentwiittausten ja tykkäysten ansioista.
Jos et ole varma, minkälaista sisältöä sinun kannattaisi tehdä, kurkista kilpailijoidesi tai kollegoidesi Twitter-tilejä. Matkiminen ei toimi, mutta voit saada hyviä ideoita omaan tekemiseesi.
Ole läsnä ja tavoitettavissa
Kuten sanottu, Twitter on nopeatempoinen somekanava. Sen vuoksi tilin ylläpitäminen tarvitsee päivittäistä huolehtimista. Jos yrityksesi on perustamassa Twitter-tiliä, valtuuta joku työntekijöistäsi päivittämään ja seuraamaan Twitteriä.
Toisinaan Twitterissä törmää henkilöihin, jotka eivät esimerkiksi pääse puhelinasiakaspalvelusta läpi tai eivät ehdi hoitaa asioita puhelinasiakaspalvelun kautta, jolloin he saattavat aloittaa keskustelun yrityksen kanssa Twitterissä. Jos yritys ei ole vastaamassa asiakkaan avunhuutoon, toinen yritys nappaa asiakkaan pian itselleen.
Kaikkea sisältöä ei kuitenkaan tarvitse olla twiittaamassa reaaliaikaisesti. Osan sisällöstä voit ajastaa esimerkiksi Twitterin omistamaa TweetDeckiä käyttäen. TweetDeckissä on myös helpompi seurata usean eri hashtagin takaa löytyviä keskusteluja samanaikaisesti. Luo sisältösuunnitelmaa vaikkapa kuukaudeksi eteenpäin, jotta Twitter-tilisi pysyy aktiivisena.
Analytiikasta apua onnistumiseen
Jotta tavoitat kohderyhmäsi, sinun on tutustuttava myös Twitterin analytiikkaan. Tee tilastojen seuraamisesta rutiini jokaviikkoiseen tekemiseesi. Analytiikka antaa viitteitä siitä, ovatko sisältösi olleet mielenkiintoisia. Jos joku twiiteistäsi on toiminut selkeästi paremmin kuin muut, kannattaa pohtia miksi ja hyödyntää hyviä asioita myös jatkossa. Jos joku yksittäinen twiitti ei toimi, ei kannata huolestua.
Jos twiittien toimimattomuus on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, kannattaa miettiä mitä omissa sisällöissä voisi parantaa. Kuten monessa muussa sosiaalisen median kanavassa, yleinen trendi on, että ihmiset kiinnostavat enemmän kuin yritykset. Ehkäpä kokeiletkin twiittaamista omana itsenäsi yritystilin sijaan?
Mainonta onnistuu strategian ansiosta
Twiittaaminen on täysin ilmaista. Jos haluat kokeilla mainontaa Twitterissä, sisältöjen, kohderyhmien ja strategian on hyvä olla kirkkaana mielessäsi. Myös mainoksien kohdalla on hyvä tarkkailla tilastoja, jotta mainonnasta saa kaiken mahdollisen hyödyn irti.
Ajan hermolla pysyminen on tärkeää
Twitter ei nuku koskaan. Ihmiset keskustelevat siellä jatkuvasti, ja trendien sekä ominaisuuksien päivittymisen seuraaminen on tärkeää. Kun pysyy ajan tasalla kaikesta tapahtuvasta, osaa reagoida muutoksiin ja hyödyntää uudistuksia omassa tekemisessään. Jos kohderyhmäsi keskuudessa nousee esiin tietty hashtag, jonka takana keskustelu käy kuumana, mene mukaan keskusteluun. Jos Twitter saa uusia ominaisuuksia, kuten taannoinen merkkimäärän korotus 140 merkistä 280 merkkiin, ota uudistuksista kaikki ilo ja hyöty irti.