Ei liene vaikea arvata, mikä sai yksinyrittäjän tyttären kiinnostumaan sosiaalisesta mediasta markkinointikanavana. Se on muuttanut ihmisten tapaa pitää yhteyttä, tehnyt mahdolliseksi ottaa yhteyttä miltei kehen tahansa ja siten pienentänyt maailmaamme.
Kuka?
Olen Joanna Niininen. e-Sollertis Oy:n toimitusjohtaja, diginainen ja yritysvalmentaja. Somestrategia-kirja sai alkunsa, kun pääsiäislomalla vuonna 2018 oli hetkeksi aikaa istahtaa alas. Ihan kuin projekteja ei olisi jo ollut tarpeeksi! 🙂
Minulla on taustalla maisterin paperit tietojenkäsittelytieteen koulutusohjelmasta ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto. Olen opiskellut tuhansia tunteja markkinointia, strategiaa ja uusia teknologioita. Olen kouluttautunut erityisesti USA:sta olevien valmentajien johdolla. Toteutin ensimmäiset verkkosivuni 2000-luvun alussa ja aloin jo silloin miettiä kuinka verkko valjastetaan markkinointikäyttöön.
Palataan hetkeksi taaksepäin. Haluan nimittäin kertoa sinulle mistä tämä somevimmani sai alkunsa.
Ensimmäisenä otin kosketuspintaa someen IRC-Galleriassa ja MySpacessa 2000-luvun alussa. Houkuttelin äitini nopeasti mukaan, ja pohdimme yhdessä, kuinka hyödynnämme kanavia markkinoinnissa. Tässä vaiheessa toiminta oli vielä hapuilevaa ja etsivää. Pääosa hyödyistä tuli uusien tuotteiden esittelemisestä olemassa oleville asiakkaille.
Vuonna 2007 pelasin paljon verkkopelejä ja kuuluin pelikiltaan, jonka jäsenistä suurin osa oli ulkomailta. Kiltamme foorumeilla alettiin tällöin puhua oman ryhmän tekemisestä Facebookiin. Liityin tämän vuoksi Facebookiin 4.9.2007, ja ensimmäiseksi päivityksekseni tuli ” You crazy people make me try everything.” Olen iloinen, että ihanat, hullut ystäväni vetivät minut mukaansa. Facebookista tuli minulle nopeasti suosikkikanava ja jätin muiden kanavien päivittämisen vähemmälle.
Liityttyäni Facebookiin kirjoittelimme tuttavallisesti kommentteja toistemme aikajanoille ja verkostoiduimme hitaasti. Hitaasti siksi, että löysin palvelusta vain muutamia suomalaisia ystäviäni. Enemmän Facebook-villitys oli vallannut englantilaiset ystäväni. Loppuvuodesta kaveripyyntöjä alkoi tulla jo Suomenkin puolelta. Vedin myös äitini jälleen kerran mukana perässäni – opastin uuteen kasvavaan mediaan ja neuvoin profiilin tekemisessä.
Muutaman seuraavan vuoden ajan Facebookissa oli valtava pelivillitys. Profiilit täyttyivät kukkien kastelusta, kalapyynnöistä, mafiatehtävistä ja muusta pelien hölynpölystä, jotka vaativat kavereiden klikkauksia, jotta peleissä pääsi etenemään ilman rahaa. Facebook vastasi tähän rajoittamalla pelien toimintaa ja markkinointitapoja, ja profiilien tukkeena ollut pelipäivitysmassa katosi historiaan.
Töihin Sollertikselle
Valmistuttuani tietojenkäsittelytieteen maisteriksi vuoden 2009 lopussa en tiennyt yhtään, mitä haluan tehdä työkseni. Laitoin työhakemuksen Mika Hoffrenille Image Worldille ja kerroin, että olen kiinnostunut prosessien kehittämisestä, osaan toteuttaa nettisivuja ja olen hyvä hahmottamaan kokonaisuuksia. Millainen matka tästä alkoikaan! Vastavalmistuneella maisterilla ei ollut hajuakaan siitä, että hän tulisi eräänä päivänä johtamaan koko yritystä.
Yllätyksekseni avoimeen hakemukseeni vastattiin ja sain haastattelukutsun. Yhteisymmärrys haastattelussa löytyi, ja aloitin työt. Prosessien kehittäminen vaihtui nopeasti verkkosivuprojekteihin ja helpdesk-työhön. Opettelin palvelinten ylläpitoa ja kotisivutilojen hallintaa. Otin yrityksen markkinoinnin haltuun, ja aloin hoitamaan laskutusta. Yrityksessämme ei ole montaa sellaista tehtävää, jota en ole jossain vaiheessa tehnyt.
Image World on perustettu vuonna 1992, ja se on ollut monessa pioneerihankkeessa mukana. Minulle on ollut valtava oppikoulu työskennellä Mikan kanssa, joka on haastanut minua yhä parempiin tuloksiin. Tullessani töihin vuonna 2010 Image Worldille oli avattu oma Facebook-sivu muutamaa kuukautta aiemmin. Tässä vaiheessa käyttö oli enemmän alaan liittyvien artikkelien jakoa ja tiedottamista.
Somenäkyvyyden rakentaminen oli monella yrityksellä tuolloin vielä lapsen kengissä. Mekin sorruimme tekemään erittäin ammattimaista materiaalia. Ajatuksemme oli, että koska kilpailemme isoja brändejä vastaan, meidän täytyy näyttää yhtä suurelle ja ammattimaiselle. Fakta kuitenkin on, että someen tullaan viihtymään ja katsomaan kavereiden kuulumisia.
Diginaiset syntyvät
Digimarkkinoinnin viimeiset palaset loksahtivat kohdalleen, kun palkkasin vuonna 2017 yritykseemme huipputaitavan myynti- ja markkinointiosaajan Tiina Weisellin. Yhdessä syntyi idea Diginaiset-brändistä joogaan kävellessä. Joogaharrastus ja IT yhdistyivät silloin viikoittaisen #modeemijooga-hetken muotoon, ja Diginaiset-brändi alkoi syntyä.
Diginaisten käsissä syntyy joka viikko valtava määrä upeaa somemateriaalia suurella sydämellä, hyvällä huumorilla ja rakkaudesta lajiin. Somestrategia-kirjaan kasasin parhaat vinkkimme sosiaalisen median strategian luomiseen, jotta sinä pääset nopeasti eteenpäin somenäkyvyytesi kehittämisessä. Toivottavasti saat kirjasta paljon hyviä ideoita ja kipinän someläsnäolosi kehittämiseen.
Klikkaa ja osta omaksi kirja Somestrategia – opas yrittäjälle