LinkedIniä on joskus kutsuttu työelämän Facebookiksi. Aivan suoraan verrattavissa Facebookiin LinkedIn ei kuitenkaan ole. LinkedInissä keskusteluaiheet pyörivät useimmiten työelämän ympärillä, ja se on sosiaalisen median kanavana paljon asiallisempi kuin Facebook.
Asiallisuutta ei kuitenkaan tarvitse pelästyä, vaan LinkedInin maailmaan kannattaa sukeltaa rohkeasti tutustumaan kyseiseen kanavaan ja sen käyttäjiin. Lisää somestrategiaasi LinkedIn-strategia-osio, jossa kirkastat tavoitteesi LinkedInin käyttöön.
Lue myös:
Instagram-strategia
Twitter-strategia
Facebook-strategia
Aseta tavoite
Mieti, miksi haluat olla LinkedInissä ja mikä on oma tavoitteesi. Etsitkö työtä tai työntekijää? Haluatko verkostoitua uusien ihmisten kanssa? Haluatko tuoda esille omaa asiantuntijaosaamistasi?
Kun tiedät, minkälaiseen tarkoitukseen haluat LinkedIniä käyttää, on helpompi alkaa toimia ja luoda sisältöä sen mukaan. Tavoitteet voivat tietenkin vaihdella oman työelämätilanteesi mukaan, joten tavoitteiden miettiminen uudelleen aika ajoin ei ole ollenkaan huono juttu.
Suunnittele ja toteuta LinkedIn-strategia
Tavoitteiden ollessa kirkkaana mielessä, voit tehdä suunnitelman tavoitteiden saavuttamiseksi. Kuinka monta postausta teet kuukaudessa? Mitä aiheita ne käsittelevät? Voit kirjata ajatukset itsellesi kalenteriin, jolloin LinkedInin käytöstä tulee suunnitelmallisempaa.
Mieti valmiiksi millaista kuvitusta, mahdollisia hashtageja ja linkityksiä haluat hyödyntää. Jos kyseessä on yrityksen LinkedIn-sivu, valtuuta tietty henkilö huolehtimaan sivun tasaisesta postaustahdista.
Valmiiksi mietittyjen postausaiheiden lisäksi on hyvä antaa tilaa ajankohtaisille aiheille. Osallistu rohkeasti keskusteluun tai ota omassa postauksessasi kantaa ajankohtaiseen aiheeseen. Näin osoitat aktiivisuuttasi ja sitä, että todella seuraat keskusteluja ja haluat pysyä ajankohtaisten asioiden aallonharjalla.
Hahmottele postauksillesi kohderyhmä, jotta osaat suunnata postauksesi juuri niille henkilöille, joiden haluat näkevän postauksesi.
Katsele ympärillesi
Aina kun tapaat uuden mielenkiintoisen henkilön, lähetä hänelle kontaktipyyntö LinkedInissä. Laita kontaktipyynnön saatteeksi jonkinlainen teksti, jossa tulee ilmi esimerkiksi missä tapasitte ja miksi haluat pyytää kyseisen henkilön kontaktiksesi. Näin saat kasvatettua omaa verkostoasi tasaisesti.
Voit seurata rohkeasti muita mielenkiintoisia LinkedIn-käyttäjiä Follow-nappia painamalla, jos kontaktipyyntö tuntuu liian henkilökohtaiselta. Muiden käyttäjien postauksia seuraamalla saat hyviä mahdollisuuksia verkostoitua ja osallistua keskusteluihin kommentoimalla mielenkiintoisen aiheen osuessa kohdalle. Lisäksi saat ajatuksia ja inspiraatiota omien postausten rakentamiseen. Seuraa myös yrityksiä, joista olet kiinnostunut.
Hyödynnä tilastoja ja käännä uudistukset voitoksi
Jotta tavoitteet voidaan saavuttaa, täytyy mitata ja analysoida tuloksia. Tutki LinkedInin analytiikkaa ja tee tilastojen seuraamisesta itsellesi rutiinihomma. Kun tiedät, minkälaiset postaukset ovat tilastojen mukaan pärjänneet, voit napata postausten hyvät puolet jälleen seuraavaan postaukseen. Jos jokin postaus ei selvästikään ole toiminut, kannattaa miettiä, menikö postauksen kanssa jokin pieleen.
Muista myös, että kärsivällisyys palkitaan. Jos ensimmäinen postauksesi ei nouse suureen suosioon, ei kannata luovuttaa. Pitkäjänteisyydellä on sosiaalisen median käytössä positiivinen vaikutus näkyvyyden ja tunnettuuden kannalta.
Sosiaalisen median kanavat muuttuvat jatkuvasti. On tärkeää seurata uudistuksia ja pysyä ajan tasalla, jotta osaa ottaa muutoksista kaiken hyödyn irti. Vaikka uudistukset tuntuisivat aluksi muutokselta negatiivisempaan suuntaan, kannattaa muistaa, että asioilla on aina myös parempi puoli. Kun olet perillä esimerkiksi siitä, kuinka LinkedInin algoritmi toimii ja kuinka se uudistuu, osaat kääntää algoritmimuutokset itsellesi eduksi.
Lisää vinkkejä somettamiseen kirjasta Somestrategia – opas yrittäjälle