Instagram on sosiaalisen median kanava, joka kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. Kanavana Instagram on monipuolinen visuaaliseen brändi-, verkko- ja tuoteviestintään. Ennen kuin painat ”Perusta tili”-nappulaa, kirkasta itsellesi muutama asia.
Lue myös:
Twitter-strategia
Facebook-strategia
LinkedIn-strategia
Lähde liikkeelle sisältösuunnitelmasta
Pohdi kohderyhmääsi, eli tyypillistä asiakastasi. Kohderyhmääsi pohjautuen mieti sisällöllistä kärkeä, eli sitä, mikä kohderyhmääsi kiinnostaa. Koosta siitä suunnitelma, jossa listaat itsellesi ylös sen, mitä haluat seuraajillesi viestiä. Lisää suunnitelmaan myös se, miten huomioit sisällössä esimerkiksi kausiluontoisuuden, uusien tuotteiden lanseeraukset ja muut yrityksessä tapahtuvat ajankohtaiset asiat. Tärkeintä on, että sisältö puhuttelee seuraajiasi.
Muista myös, että Instagram on erinomainen kanava ”behind the scenes”-tyylisen materiaalin jakamiseen. Pidä sisältösuunnitelmaa punaisena lankana, mutta tuo esille mahdollisuuksien mukaan myös tarinaa yrityksen takaa ja päivittäisestä arjesta.
Instagramissa sisältö on löydettävissä aihetunnisteiden eli ”hashtagien” avulla. Liitä hashtagit osaksi sisältösuunnitelmaa, jotta julkaisusi tavoittavat mahdollisimman monta potentiaalista seuraajaa, jotka voisivat olla myös kiinnostuneita yrityksesi tuotteista ja palveluista.
Muotoile sisältösuunnitelmaan myös aikataulu postaamiselle. Tunnetuimmat Instagram-vaikuttajat postaavat alustalle päivittäin. Mikä on sopiva postausaikataulu sinulle?
Tee katsaus myös kilpailijoiden Instagram-tileihin. Kuinka usein he jakavat sisältöään ja millaisella sisällöllä sinä erotut eduksesi?
Tuo visuaalinen ilme osaksi sisältöä
Instagramissa ratkaisee houkutteleva sisältö, joten älä unohda visuaalisuutta. Poimi esimerkiksi logosta tai yrityksen muusta visuaalisesta ilmeestä värejä ja muotoja, jotka ovat helposti yhdistettävissä yritykseesi. Hyödynnä teemoja, jotka voivat vaihdella kausien välillä, säilyttäen kuitenkin hallitun kokonaisilmeen. Lisäksi yhdistä visuaaliseen ilmeeseen muita elementtejä, kuten yrityksen asiantuntijoita ja tuotteita.
Pohdi kokonaisuutta. Millaiselta haluat, että sinun Instagram-feedisi näyttää ja millaisen brändimielikuvan haluat antaa? Mikä erottaa sinut kilpailijoistasi? Luo mukaansatempaavaa materiaalia, joka sopii juuri sinun yrityksesi toimintaan.
Uudet ominaisuudet haltuun!
Instagram on nostanut päätään erittäin potentiaalisena markkinointikanavana, sillä alusta kehittyy jatkuvasti ja tuo yrityskäyttöön monipuolisia ominaisuuksia. Uudistusten suhteen on syytä pysyä aallon harjalla, sillä ne tuovat sisältöön monipuolisuutta ja vaihtelua.
Instagram mielletään helposti pelkästään kuvanjakopalveluksi, mutta videosisältö alustalla on jatkuvassa nousussa. Uusimpana Instagram on lanseerannut IGTV:n, johon voit luoda oman kanavan ja ladata sinne pitempiä videoita. IGTV:ssä on panostettu koko näytön kokemukseen, joten videon tulee olla pystysuunnassa kuvattu ja pituudeltaan vähintään 15 sekuntia.
Vauhtia näkyvyyteen
Vaikuttajamarkkinointi eli kaupallinen yhteistyö on Instagramissa arkipäivää, jolla haetaan lisänäkyvyyttä ja positiivista brändimielikuvaa puolin ja toisin. Aidon tuntuiset tuotesuositukset lujittavat asiakkaan suhdetta brändiin. Seuraa aktiivisesti myös käyttämiäsi hashtagejä. Löydettyäsi hashtagien kautta asiakkaiden jakamia tuotekuvia, voit pyytää heiltä lupaa regrammata kuvan omalle yrityssivullesi. Regrammaus tarkoittaa toisen henkilön kuvan jakamista, jolloin kuvaan jää näkymään kuvan alkuperäinen omistaja ja kuvateksti.
Instagramin maksettu markkinointi antaa mahdollisuuden kohdentaa haluttua sisältöä tietyille kohderyhmille. Lisäksi markkinointi lisää näkyvyyttäsi ja tuo parhaimmillaan uusia seuraajia sisältösi pariin. Peilaa markkinointia sisältösuunnitelmaan, jotta se tukee kokonaisuutta.
Aloita Instagarmin yrityskäyttö jo tänään. Mikäli omistat jo tilin, pohdi jo olemassa olevaa materiaalia ja sitä, miten voisit sisällyttää sen uuteen strategiaasi. Lisävinkkejä somestrategian tekemiseen saat Somestrategia – opas yrittäjälle-kirjasta.
Klikkaa ja osta omaksi kirja Somestrategia – opas yrittäjälle