Facebook on yksi tunnetuimmista sosiaalisen median alustoista yrityskäytössä. Ei ihme, sillä 1,4 miljardin käyttäjän palvelu tarjoaa monipuoliset työkalut markkinointiin sekä potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen. Yrityssivun ominaisuudet tarjoavat monipuoliset mahdollisuudet myös analytiikkaan, jonka avulla pystyt esimerkiksi seuraamaan sivun sisällön kiinnostavuutta ja kohdentamaan markkinointikampanjoita.
Yrityksen on tärkeää muistaa, että näkyvyyden ja tykkäyksien haaliminen vaatii usein suunnitelmallisuutta ja systemaattisuutta. Toimiva Facebook-strategia vastaa sinulle kysymyksiin: miksi, kenelle, missä, mitä, koska ja kuka. Lisäksi strategiassa kiinnitä huomiota markkinoinnin seurantaan, mittaamiseen, tulosten analysointiin ja kehittämiseen.
Lue myös:
Instagram-strategia
Twitter-strategia
LinkedIn-strategia
Tavoitteet ja sisältösuunnitelma kaiken perustana
Kirkasta itsellesi ensin, mikä on tavoitteesi Facebookissa olemiseen. Tavoitteletko esimerkiksi näkyvyyttä, uusia liidejä, konkreettista kauppaa vai jotain muuta?
Tavoitteet asetettuasi lähde rakentamaan Facebook-yrityssivuasi sisältösuunnitelman ympärille. Millainen on tavanomainen asiakkaasi? Tuntemalla kohderyhmäsi varmistat, että sisältösi on heille, eli potentiaalisille asiakkaillesi mahdollisimman hyvin suunnattua. Mieti siis, millainen sisältö puhuttelee kohderyhmääsi ja millaisen kuvat haluat antaa yrityksestäsi? Onko se esimerkiksi video, blogi- tai tuotenostot verkkosivuilta? Huolehdi, että kaikki materiaali täydentää ja sopii yrityksesi brändiin. Kurkista myös kilpailijasi Facebook-sivua ja pohdi, millä voisit erottautua eduksesi?
Koosta pohdintasi suoraan esimerkiksi Excel-tiedostoon, jossa määrittelet, milloin mitäkin postataan ja kuka postaamisen hoitaa. Suunnitelma on hyvä tehdä noin kalenterivuodeksi eteenpäin. Koko vuoden suunnitelmassa hahmotat selkeämmin myös sesongit, jotka on syytä huomioida markkinoinnissa.
Muista pitää sisältösuunnitelmaa punaisena lankana postaamisessa, mutta älä unohdu liikaa suunnitelmallisuuden pauloihin. Joskus myymälästä äkkiä napattu kuva iloisesta työntekijästä saattaa saada ennakkoon suunniteltua postausta paljon enemmän huomiota.
Boostaa näkyvyyttäsi ja reagoi
Facebookin maksullinen markkinointi on erinomainen tapa saavuttaa enemmän silmäpareja sivusi ääreen. Suunnittele markkinointia ja peilaa sitä sisältösuunnitelmaasi, jolloin markkinointi tukee sisällöllistä kokonaisuutta.
Näkyvyyttä voit saada nopeasti myös päivityksellä, joka herättää erityistä kiinnostusta. Järjestä vaikkapa arvonta, jossa voittaja pääsee tutustumaan tarjoamaasi palveluun.
Osallistu keskusteluun ja ole aktiivinen. Reagoi esimerkiksi sivullesi tuleviin kommentteihin ja palautteisiin, jolloin tarjoat laadukasta asiakaspalvelua myös Facebookissa!
Mittaa, kokeile ja kehitä
Facebook antaa erinomaista analytiikkaa kävijätiedoista, postauksien näkyvyydestä ja markkinointien onnistumisista. Seuraa näitä aktiivisesti ja ota oppia – mitä voisit parantaa esimerkiksi seuraavaan markkinointikampanjaan, jotta näkyvyytesi nousisi entisestään?
Facebook-markkinoinnin Business Manager-alusta tarjoaa markkinoijalle yrityskäyttöön paremmat mahdollisuudet esimerkiksi kampanjoiden kohdentamiseen oikealle kohderyhmälle. Testaa Business Managerin kautta erilaisia kampanjavaihtoehtoja ja seuraa kullan arvoista analytiikkaa, joka viestii sinulle siitä, mitä voisit markkinoinnissasi kehittää.